Etkinlik Kırkyama Yapalım Etkinlik Listesi

Etkinlik Adı - İçeriği
: Kırkyama Yapalım (İş Birliği, Dikdörtgen, Desen Çalışması, Parça-Bütün)
Etkinliğin Çeşidi
: Sanat , Türkçe (Bütünleştirilmiş Büyük Grup)
KAZANIM VE GÖSTERGELERİ
B G : K : Kazanım 5: Nesne veya varlıkları gözlemler. (Nesne/varlığın adını söyler. )
B G : K : Kazanım 5: Nesne veya varlıkları gözlemler. (Nesne/varlığın rengini söyler. )
B G : K : Kazanım 5: Nesne veya varlıkları gözlemler. (Nesne/varlığın şeklini söyler. )
B G : K : Kazanım 5: Nesne veya varlıkları gözlemler. (Nesne/varlığın dokusunu söyler. )
B G : K : Kazanım 5: Nesne veya varlıkları gözlemler. (Nesne/varlığın yapıldığı malzemeyi söyler. )
B G : K : Kazanım 5: Nesne veya varlıkları gözlemler. (Nesne/varlığın kullanım amaçlarını söyler. )
B G : K : Kazanım 12: Geometrik şekilleri tanır. (Gösterilen geometrik şeklin ismini söyler.)
B G : K : Kazanım 12: Geometrik şekilleri tanır. (Geometrik şekillerin özelliklerini söyler. )
B G : K : Kazanım 15: Parça-bütün ilişkisini kavrar. (Parçaları birleştirerek bütün elde eder.)
D G : K : Kazanım 5: Dili iletişim amacıyla kullanır. (Konuşma sırasında göz teması kurar. )
D G : K : Kazanım 5: Dili iletişim amacıyla kullanır. (Konuşmayı başlatır.)
D G : K : Kazanım 5: Dili iletişim amacıyla kullanır. (Konuşmayı sürdürür. )
D G : K : Kazanım 5: Dili iletişim amacıyla kullanır. (Konuşmayı sonlandırır.)
D G : K : Kazanım 5: Dili iletişim amacıyla kullanır. (Sohbete katılır. )
D G : K : Kazanım 5: Dili iletişim amacıyla kullanır. (Konuşmak için sırasını bekler.)
D G : K : Kazanım 5: Dili iletişim amacıyla kullanır. (Duygu ve düşüncelerinin nedenlerini söyler.)
MATERYALLER : Desenli kumaş parçaları, A4 kağıdı, boyalar, yapıştırıcı, kraft kağıdı
SÖZCÜKLER : Kumaş, desen, kırkyama
KAVRAMLAR : Dikdörtgen , Parça-Bütün
ÖĞRENME SÜRECİ

• Evden getirilen desenli kumaşlar çocuklara dağıtılarak kumaşlarla ilgili sohbet edilir. (Kumaşla neler yapılabilir? Kumaşa benzer başka neler vardır? Kumaşlarla kendin için ne yapmak istersin? Kumaşa dokunduğunda neler hissedersin? Hangi mevsimde ne tür kumaşlardan yapılmış kıyafetler giyersin? vb.)
• Çocuklar seçtiği kumaşı ve boyayı alarak masaya geçer.
• A4 kâğıtları çocuklara dağıtılır. “Çocuklar bu kâğıtların şekli neye benziyor?” diye sorularak dikdörtgen şeklinde olduklarına dikkatleri çekilir.
• “ Dikdörtgen olduğunu nereden anladınız? Dikdörtgen olması için kaç kenar ve kaç köşesi olması gerekiyor? Peki bu söyledikleriniz kareye de benziyor, kareden farklı olduğunu nereden anladınız?” vb. sorular yöneltilerek dikdörtgen şekli hakkında konuşulur.
• Çocukların getirdiği kumaş parçaları sayfaların ortasına yapıştırılır. Çocuklardan kumaştaki desenleri boya kalemleri ile devam ettirerek sayfayı tamamlamaları istenir.
• Sayfalar tamamlandıktan sonra “Bu parçaları birleştirerek büyük bir kırkyama yapalım ve sınıfımızın duvarına asalım" denir.
• Kâğıtlar bir kraft kağıdı üzerinde birleştirilir ve kırkyama dikdörtgen şeklinde tamamlanır eksik parçalar sonradan eklenir.
• Tamamlanan kırkyama duvara asılır.

DEĞERLENDİRME

• Kumaş olmasaydı giysilerimizi nelerden yapabilirdik?
• Kırkyamayı evinize götürme şansınız olsaydı nereye sererdiniz? Nerede kullanırdınız? Ne amaçla kullanırdınız?

Bunların haricinde:
• “El Ele Okul Öncesi Eğitime” kitabında yer alan dikdörtgen veya parça-bütün kavramı ile ilgili çalışma sayfası uygulanabilir.

AİLE KATILIMI

• Ailelerden, çocuklarıyla birlikte evlerindeki bir kırkyama yapmaları veya halının desenlerinin incelenmesi istenebilir.

UYARLAMA

• Sınıfta otizm ve spektrum bozukluğu (OSB) olan bir çocuk varsa; verilecek kumaşta duyu hassasiyeti olabileceği göz önünde bulundurularak kumaş seçiminde dikkat edilmelidir.

DESTEKLENEN DEĞERLER
İş Birliği : Çocukların kırkyamada olduğu gibi her birinin farklı bir özelliğinin olduğu ancak bir araya geldiklerinde çok güzel bir görüntü oluşturdukları belirtilmeli ve bu yönde çocuklar desteklenmelidir
ÖNERİLER

• Etkinlikte kullanılacak kumaşlar belirlenirken desenleri devam ettirilebilecek sadelikte olan kumaşlar seçilmelidir.