Etkinlik Aşureyi Tanıyorum Etkinlik Listesi

Etkinlik Adı - İçeriği
: Aşureyi Tanıyorum (Kültürel Özellikleri Bilme, Paylaşmak)
Etkinliğin Çeşidi
: Oyun , Türkçe (Bütünleştirilmiş Büyük Grup)
KAZANIM VE GÖSTERGELERİ
B G : K : Kazanım 2:Nesne/durum/olayla ilgili tahminde bulunur. (Tahmini ile ilgili ipuçlarını açıklar.)
D G : K : Kazanım 10: Görsel materyalleri okur. (Görsel materyalleri inceler.)
D G : K : Kazanım 10: Görsel materyalleri okur. (Görsel materyallerle ilgili sorulara cevap verir. )
S D G : K : Kazanım 3: Kendini yaratıcı yollarla ifade eder. (Nesneleri alışılmışın dışında kullanır.)
S D G : K : Kazanım 9: Farklı kültürel özellikleri açıklar. (Kendi ülkesinin kültürüne ait özellikleri söyler.)
MATERYALLER : Buğday, kuru fasulye, nohut, kuru kayısı, incir, nar, fındık, ceviz vb. yiyeceklerin olduğu görseller, tahta kaşık, çeşitli bakliyatlar, yapıştırıcı
SÖZCÜKLER : Aşure,bolluk,bereket
KAVRAMLAR :
ÖĞRENME SÜRECİ

• Önceden sınıfa getirilen buğday, kuru fasulye, nohut, kuru kayısı, incir, nar, fındık, ceviz vb. yiyecekler çocuklara gösterilir.
Yiyeceklerin isimleri, tatları sorulur, faydalarından bahsedilir. Bu yiyeceklerin hepsini bir arada kullanarak hangi yiyeceği yapabiliriz, diye sorulur.
• Çocukların cevapları alınır, aşure cevabı için çocuklara ipuçları verilir ve tahmin etmeleri sağlanır. Aşure hakkında sohbet başlatılır.
• Aşure ayı gelince evlerde aşure yapılıp komşulara dağıtmanın önemi vurgulanır.
Aşurenin bizim kültürümüzde önemli bir yeri olduğu; bolluğu, bereketi, paylaşmayı simgelediği anlatılır.
• Sohbetin sonunda çocuklara “Aşure Pişiriyorum” oyunu oynanacağı söylenir. Aşurede kullanılan malzemelerin görselleri çocuklara dağıtılır.
• Her çocuğun avcuna sınıfa getirilen malzemelerden bir tanesi verilir. Bu yiyecek onu temsil edecektir. Kendilerini temsil eden yiyeceklerin isimlerini bir kez söylerler.
• Bir öykü anlatılacağı ve bu öyküde isimleri geçtiği zaman kalkıp oturmaları, kaynadıkları söylendiği zaman da zıplamaları istenir.
Aşure zamanı geldiğini duyan minik panda, aşure yapmaya karar vermiş. Canı o kadar çok aşure çekmiş ki koşa koşa markete gitmiş. Buğday almış, kuru fasulye almış, nohut almış, kuru kayısı almış… Minik panda aşuresine önce az nohut eklemiş yetmemiş biraz daha eklemiş, biraz fasulye eklemiş, üzüm eklemiş, kayısı eklemiş… Tüm malzemeleri ekledikten sonra ocağının altını iyice açmış. Malzemeler hep birlikte kaynamaya başlamışlar. Kaynamışlar, kaynamışlar…” diye bütün isimler sayılır ve öyküye aşurenin yapım aşamaları anlatılarak devam edilir.
• Oyuna çocukların ilgisi doğrultusunda, devam edilir.

DEĞERLENDİRME

• Bugün hangi yiyecekleri inceledik?
• Bu yiyecekleri bir arada kullanarak yaptığımız yiyeceğin adı neydi?
• Bizler aşuremize hangi malzemeleri koyduk?
• Başka hangi malzemeleri koyabilirdik?
• Sen bir aşure yapsan içine neler koymak isterdin?
Bunların haricinde:
• Sınıfa getirilen nohut, buğday, fasulye, kayısı vb. yiyeceklerin kokuları, sert veya yumuşak olma durumlarına göre incelene

AİLE KATILIMI

• Ailelere bir haber mektubu gönderilerek aşure pişirdiklerinde içine neler koyduklarını göstererek aşureyi pişirmeleri ve uygun olan malzemeleri çocukların ayıklamasına, yıkamasına izin vermeleri istenebilir.

DESTEKLENEN DEĞERLER
Paylaşma : Etkinlik sırasında aşurenin komşularla paylaşılmasının önemi vurgulanarak paylaşma değerine yer verilmektedir.
ÖNERİLER

• İmkanlar dahilinde okulda aşure pişirilebilir