• Çocuklara doğayı neden sevdikleri, korumak için neler yapmaları gerektiği sorulur ve düşünceleri alınır.
• Sınıfa getirilen nohut, buğday, fasulye tohumları incelenir. • Benzerlik ve farklılıkları, büyüklükleri, sert ve yumuşak olma durumları gibi çeşitli özellikleri ile ilgili sohbet edilir. Tohumların çimlendirileceği söylenir.
• Çocuklara çerçeve şeklinde kesilmiş fon kartonları verilerek çerçevenin kenarlarına pastel boya ile resim yapmaları sağlanır.
• Pamuklar ıslatılarak içlerine nohut, buğday, fasulye, mercimek yerleştirilip buzdolabı poşetlerinin içine konulur.
• Buzdolabı poşetleri çerçevenin içine, bir ucu açık kalacak şekilde yapıştırılır.
• Çerçeve içine yerleştirilen çimlenme poşetleri camlara yapıştırılır.
• Tohumların filizlenmesi için gerekli olan su, güneş ışığı vb. etkenlerle ilgili sohbet edilir.
• “Benim Bahçem” isimli parmak oyunu oynanır.
Benim küçük bir bahçem var
Onu güzelce kazarım (Ayakla kazma işareti yaparlar.)
Otlarını ayıklarım (Ot toplama hareketi yaparlar.)
Tırmıkla düzeltirim (Eller tırmık gibi açılır.)
Sebze fidanlarını ekerim (Elle ekme hareketi yaparlar.)
Çiçek tohumlarını ekerim (Elle ekme hareketi yaparlar.)
Yağmur yağacak (Yağmur sesi çıkarılır.)
Güneş açacak (Eller yukarı ve yanlara doğru sallanır.)
Fidanlarım büyüyecek (Yerden yavaş yavaş kalkılır.)
Sebzelerim olacak
Çiçeklerim açacak (Eller açılarak hareket ettirilir.)
Her taraf mis gibi kokacak.(Koklama hareketi yapılır.)
Etkinlik süreç odaklı bir etkinlik olduğu için süreçte:
• 1 hafta boyunca her gün çocuklar tohumlarını nemlendirir, incelerler. Hangi tohumların çimlendiği, hangilerinin çimlenmediğini, önce çimlenenleri ve sonra çimlenenleri süreç boyunca izleyerek sınıfta bir tohum grafiği oluşturulur.
• Grafik çocuklarla birlikte incelenerek çimlenme ile ilgili tahminleri ile gerçek durumu karşılaştırır. Hangi tohumların daha çabuk çimlendiği veya hiç çimlenmediği süreç içinde değerlendirilir.
• Hangi tohumları inceledik?
• Tohumlar arasında ne gibi benzerlik ve farklılıklar vardı?
• Tohumun çimlenme sürecinin öncesinde ve sonrasında neler oldu?
• Çimlenmesi için neler yaptık?
• Hangileri çimlendi?
• Çimlenmeyen hangisiydi?
• Çimlenen tohumlardan hangisi en çabuk filizlendi?
• Tohumlar çimlenirken neler hissettin?
• Daha önce bitki yetiştirdiniz mi?
• Bitki yetiştirirken nelere dikkat etmeliyiz?
Bunların haricinde:
• “El Ele Okul Öncesi Eğitime” kitabında yer alan, önce-şimdi-sonra kavramı ile ilgili çalışma sayfası uygulanabilir.
• Ailelerden evde çocuklarıyla birlikte bir tohum alarak onu çimlendirmeleri, bakımını yapmaları istenebilir.
• Çalışma bardaklara tohumlar ekilerek de yapılabilir.
• Tohum gelişim aşamaları sanat etkinliğinde grafik olarak yapılabilir.