• Masanın üzerine çeşitli türden kâğıtlar konulur. Çocukların dikkati kâğıtlara çekilerek soru sormalarına ve dokunarak kâğıtları incelemelerine fırsat tanınır.
• Çocuklara “Bu kâğıtların içinde daha önce hiç görmediğiniz özellikte bir kâğıt var mı? Bu kâğıtları nerelerde kullanırız?” gibi sorular sorulur.
• Kâğıtlarla kullanım amaçlarına, dokularına (parlak-mat; yumuşak-sert) göre gruplama ve eşleştirme çalışmaları yapılır.
• “Şimdi ortada birleşin bir yumak hâlini alın, gözlerinizi kapatın” denir ve çocuklardan verilen yönergelere göre hareket etmeleri istenir.
• “Şu anda bir çöp kutusunun içinde, buruşturularak atılmış kâğıtlarsınız. Şimdi ne tür bir kâğıt olduğunuzu düşünün.
(Rüzgâr sesi çıkarılarak)
• Rüzgâr yavaş yavaş esmeye başladı... Biraz daha hızlandı… Gittikçe şiddetleniyor, öyle şiddetli ki çöp kutusunu sarsmaya başlıyor… Sarsıyor... Sarsıyor... Çöp kutusu devrildi, içindeki bütün kâğıtlar yere dağılıyor… Rüzgâr kâğıtları savurmaya başlıyor, sürekli savruluyorsunuz... Rüzgâr şiddetini yavaş yavaş kaybetmeye başladı ve siz kâğıtlar bir köşede öylece kaldınız… Şimdi neredesiniz? Nasıl bir haldesiniz? Sizi buruşturup kim çöpe attı? Ne kâğıdısınız? Sadece siz biliyorsunuz.” denerek bir süre düşünmelerine fırsat verilir.
• Bütün çocuklar hazır olduklarında sırayla neler hissettikleri, ne kâğıdı oldukları, kimin tarafından çöpe atıldıkları vb. söylemelerine fırsat verilerek etkinlik tamamlanır.
• Çocuklar masalara otururlar. “Ağaçlar Kâğıt, Kâğıtlar Çöp Olmasın” yazılı görsel gösterilerek yazının ne ile ilgili olduğunu tahmin etmeleri istenir. Çocukların tahminleri dinlenir.
• Atık kâğıt nedir? Geri dönüştürülemeyen kâğıt var mıdır? (Tek kullanım için tasarlanmış emici kâğıtlar ve hijyen amaçlı kullanılan kâğıtlar atık kâğıt olarak kabul edilmezler.) Atık kâğıt geri dönüşümünün su ve enerji ihtiyacı gibi çevre üzerindeki etkileri ve çevremizin korunması açısından önemi hakkında sohbet edilir.
• Çocuklara çeşitli türde kâğıtlar makas, yapıştırıcı ve boyalar verilerek özgün ürünler yapmalarına fırsat verilir.
• Buruşturulup çöp kutusuna atılmak nasıl bir duygu? Neler hissettiniz?
• Evinizde artık kâğıtları ne yapıyorsunuz?
• Gereksiz yere kâğıt kullanan bir kişi gördüğünüzde ona ne söylersiniz?
• En çok hangi tür kâğıtla çalışma yapmaktan hoşlandınız? Neden?
Bunların haricinde:
• Her kâğıt çeşidinden bir örnek kâğıtlara yapıştırılarak “Kâğıt Albümü” yapılabilir.
• Ailelere bir kutuyu çocuğuyla süsleyip üzerine “bizim evin kâğıt fabrikası” yazmaları ve kutuya topladıkları atık kâğıtları çocukla birlikte geri dönüşüm merkezlerine bırakmaları istenebilir.
• Sınıfta ortopedik yetersizliği olan bir çocuk varsa; çocuğun elinde kasılmalar var ve bir elini kullanamıyorsa, daha yumuşak kâğıtları kullanarak etkinlik yapması sağlanabilir.
• Sınıfta kâğıt toplama kampanyası düzenlenebilir.
• Kâğıdın geri dönüşümü ile ilgili video seyrettirilebilir, drama çalışması yapılabilir.