Etkinlik Eğlenceli Temizlik Etkinlik Listesi

Etkinlik Adı - İçeriği
: Eğlenceli Temizlik (Temizlik, Öz Bakım)
Etkinliğin Çeşidi
: Fen (Büyük Grup)
KAZANIM VE GÖSTERGELERİ
D G : K : Kazanım 6: Sözcük dağarcığını geliştirir. (Dinlediklerinde yeni olan sözcükleri fark eder ve sözcüklerin anlamlarını sorar.)
D G : K : Kazanım 8: Dinledikleri/izlediklerini çeşitli yollarla ifade eder. (Dinledikleri/izledikleri ile ilgili sorular sorar. )
D G : K : Kazanım 8: Dinledikleri/izlediklerini çeşitli yollarla ifade eder. (Dinledikleri/izledikleri ile ilgili sorulara cevap verir.)
M G : K : Kazanım 3: Nesne kontrolü gerektiren hareketleri yapar. (Bireysel ve eşli olarak nesneleri kontrol eder.)
Ö B : K : Kazanım 6: Günlük yaşam becerileri için gerekli araç ve gereçleri kullanır. (Çevre temizliğiyle ilgili araç ve gereçleri kullanır.)
MATERYALLER : Toz bezi, su, leğen
SÖZCÜKLER : Toz, rüzgâr, toz bezi, temizlik
KAVRAMLAR : Kirli-Temiz
ÖĞRENME SÜRECİ

• Çocuklarla birlikte dolap üstleri, çekmece içleri gibi toz barındırabilecek yerler incelenir, çocukların parmaklarını bu gibi yerlerin üzerine gezdirerek varsa toz örneği görmeleri sağlanır.
• Tozların nelerden ve nasıl oluştuğu konusunda sohbet edilir, görsel materyaller incelenir.
• Öğretmen çocuklara “Rüzgar” deneyini yapacaklarını söyler.
Çocukların gözlerine toprak parçaları kaçma riskini göz önüne alarak önceden getirilen az miktardaki toprağı büyük boy kartonun üzerine konur ve hafifçe üfleyerek toprakların dağılması sağlanır.
• Çocukların da aynı şekilde toprağı yavaşça üflemeleri ve rüzgar oluşturmaları istenir.
• Daha sonra kuvvetlice üflenerek daha fazla dağılması sağlanır.
• Nefesin rüzgarı temsil ettiği, rüzgar esince toprakların bu şekilde havaya ve çevreye dağılacağı gösterilir.
• Havada uçuşan kum ve toprakların ev ve okul gibi yerlere pencere ve kapılardan girebileceği konusuna vurgu yapılır.
• Yaşadığımız mekanlarda sağlığımızı koruyabilmek için içeri giren tozların temizlenmesi ve bu konuda görev almamız gerektiği söylenir.
• Tozların nasıl temizleneceği gösterilir. “Daha önce toz almış olan var mı? Neden? Nasıl?” gibi soru ve cevaplarla çocukların bu konudaki deneyimlerini paylaşması sağlanır.
• Her çocuğa farklı renk ve ebatlarda nemli toz bezleri verilerek sınıftaki masa, sandalye, çekmece, dolap vb. nesneler tozlardan temizlenir; sınıf düzenli hale getirilir. Kirli toz bezleri yıkanarak akan renkli suyun kirli olduğuna vurgu yapılır.
• Çocuklara temizlik alışkanlığını kazandırmak üzere her fırsatta sınıf temizliğinde görev verilir.

DEĞERLENDİRME

• Bugün temizlik yaparken neler yaptık?
• Tozları temizlemezsek ne olur?
• Tozlar nerelerde bulunur?
• Tozları görebilir miyiz?
• Sınıfımızda en tozlu yer neresiydi?
Bunların haricinde
• “El Ele Okul Öncesi Eğitime” kitabında yer alan kirli-temiz kavramı ile ilgili çalışma sayfası da uygulanabilir.

AİLE KATILIMI

• Ailelere, okulda/sınıfta yapılanları anlatan bir haber mektubu gönderilerek evde de çocuğa benzer sorumluluklar verebilecekleri vurgulanabilir.

ÖNERİLER

• Sınıfta üst solunum yolu hastalığı olan çocuk varsa bu etkinlik uygulanmamalı veya gerekli önlemler alınarak uygulanmalıdır.
• Tozları oluşturan mite adı verilen akarlar görsel olarak ürkütücü olabileceğinden fotoğrafları gösterilmemelidir.
• Deney esnasında gözlük takılabilir veya çocukların uzaktan üflemesi sağlanabilir.
• Etkinlik çocuklarla oyuncak yıkama/temizleme şeklinde de çeşitlendirilebilir.