Etkinlik Bayramlaşma Etkinlik Listesi

Etkinlik Adı - İçeriği
: Bayramlaşma (Ramazan Bayramı, Kurban Bayramı, Kültürel Özellikleri Bilme)
Etkinliğin Çeşidi
: Türkçe (Büyük Grup)
KAZANIM VE GÖSTERGELERİ
B G : K : Kazanım 3: Algıladıklarını hatırlar. (Nesne/durum/olayı bir süre sonra yeniden söyler. )
D G : K : Kazanım 8: Dinledikleri/izlediklerini çeşitli yollarla ifade eder. (Dinledikleri/izledikleri ile ilgili sorulara cevap verir.)
S D G : K : Kazanım 9: Farklı kültürel özellikleri açıklar. (Kendi ülkesinin kültürüne ait özellikleri söyler.)
M G : K : Kazanım 5: Müzik ve ritim eşliğinde hareket eder. (Müzik ve ritim eşliğinde dans eder. )
MATERYALLER : “Bayram Şekerim” çalışma sayfası, kalem
SÖZCÜKLER : Bayram, bayramlaşma, gelenek, kültür
KAVRAMLAR :
ÖĞRENME SÜRECİ

• Bayram ile ilgili bir şarkı açılarak çocukların dikkati çekilir.
Şarkı eşliğinde bir süre serbest dans edildikten sonra çocuklardan hikâye okuma düzeninde oturmaları istenerek “Bayramlaşma” isimli hikâye okunur.
“Efelerin evinde günlerdir tatlı bir telaş vardı. Annesi bir taraftan evi temizliyor, bir taraftan da tatlılar pişiriyordu. Babası eve şeker ve çikolata paketleri getiriyordu. Yaşasın! Bayram geliyordu. Bayram sabahı herkes en temiz ve en sevdiği kıyafetleri giyerdi. Efe her bayram biraz daha büyüdüğü için eski kıyafetleri küçük gelirdi. Bu yüzden bayramdan birkaç gün önce ona yeni kıyafetler alınırdı. Kahvaltıdan hemen sonra aile büyüklerine ziyarete gidilirdi. Bu ziyaretlerde Efe, şeker, çikolata ve harçlık toplardı. Annesi hepsini aynı anda yememesi için Efe’yi uyarırdı. Çok şeker tüketmek hem iştahı kapatırdı hem de dişlere zararlıydı. Bazen de Efelere misafir gelirdi. En çok Eceler onlara geldiğinde eğlenirlerdi. Birlikte harçlık ve şekerlerini sayarlar, annesinin yaptığı tatlı ve limonatadan tadarlardı. Harçlıkları ile neler alacaklarını konuşurlardı. Bazen de mahalledeki bütün çocuklar toplanıp komşuların kapılarını çalarlar, onların bayramını kutlarlardı. Ev sahipleri çocuklar için özel bir şeker kâsesi hazırlamış olurdu. Rengarenk ve farklı tatlardaki bu şekerler onlara sunulurdu. Efe bayramda dedesi ile lunaparka gitmeyi çok severdi. Uygun olduğunda Ece’yi de yanlarında götürürlerdi. Dönme dolaba, atlıkarıncaya, çarpışan arabaya binerlerdi. Topladıkları harçlıklar ile kendi jetonlarını kendileri almaya kalksalar da Efe’nin dedesi buna pek izin vermez, “Bayramda hesabı dedeler öder.” derdi. Bir de torunlarıyla Efe ve dedesi kadar sık buluşamayan dede ve nineler vardı. Onlar huzurevi denen özel bir yerde yaşardı. Efeler lunaparktan çıkınca Efe’nin dedesi ile huzurevine uğrarlardı. Oradaki yaşlıların bayramlarını kutlarlardı. Hepsi de çok sevinirdi bu ziyarete. Gülen gözlerle bakarlardı Efe ile Ece’ye. Harçlıklarının bir kısmıyla da harçlığı olmayan arkadaşlarına dondurma ısmarlarlardı. Biriktirdikleri şekerleri de onlarla paylaşmak hem mutluluk verici hem de daha sağlıklıydı. Bu kadar şekeri tek başına yemek doğru olmazdı. Efe ile Ece bayramları çok seviyordu. İyi ki bayramlar vardı.”

                                                                                                                                                                                                                   F. Yaman Coşar
• Hikâyenin ardından çocuklarla hikâye hakkında sohbet edilir. Bayramların bizim kültürümüzdeki öneminden bahsedilir. Şeker ve harçlık toplamak, temiz kıyafetler giymek, aile büyüklerimizi ziyaret ederek ellerini öpmek, gelen misafirlere kolonya ve tatlı ikram etmek gibi bayram geleneklerimiz olduğundan söz edilir.
• Çocuklara bayramlarda neler yaptıkları sorulur ve cevapları alınır.

DEĞERLENDİRME

• Efelerin evinde neden bir telaş vardı?
• Efeler bayram için ne gibi hazırlıklar yaptı?
• Efeler bayramda neler yaptı?
• Siz bayramda neler yapıyorsunuz?
• Bayramda sizi kimlerin ziyaret etmesini isterdin?
• Bayramda kimleri ziyaret etmek isterdin?

AİLE KATILIMI

• Ailelerden çocuklarıyla eskiden bayramlarda neler yaptıkları ile ilgili sohbet etmeleri, eski bayramlara ait video ve fotoğraflar varsa bunları incelemeleri istenebilir.

ÖNERİLER

Hikâyenin ardından rol dağılımı yapılarak drama çalışması yapılabilir.