Etkinlik Otobüsle Yolculuk Etkinlik Listesi

Etkinlik Adı - İçeriği
: Otobüsle Yolculuk (Ulaşım, Kurallara Uyma, Okuma-Yazı Farkındalığı, Trafik ve İlk Yardım Haftası)
Etkinliğin Çeşidi
: Hareket , Türkçe (Bütünleştirilmiş Büyük Grup)
KAZANIM VE GÖSTERGELERİ
B G : K : Kazanım 2:Nesne/durum/olayla ilgili tahminde bulunur. (Nesne/durum/olayla ilgili tahminini söyler.)
D G : K : Kazanım 11: Okuma farkındalığı gösterir. (Okumayı taklit eder. )
D G : K : Kazanım 11: Okuma farkındalığı gösterir. (Okumanın günlük yaşamdaki önemini açıklar.)
D G : K : Kazanım 12: Yazı farkındalığı gösterir. (Yazının günlük yaşamdaki önemini açıklar.)
S D G : K : Kazanım 12: Değişik ortamlardaki kurallara uyar. (Değişik ortamlardaki kuralların belirlenmesinde düşüncesini söyler.)
S D G : K : Kazanım 12: Değişik ortamlardaki kurallara uyar. (Kuralların gerekli olduğunu söyler.)
S D G : K : Kazanım 12: Değişik ortamlardaki kurallara uyar. (İstekleri ile kurallar çeliştiğinde kurallara uygun davranır. )
S D G : K : Kazanım 12: Değişik ortamlardaki kurallara uyar. (Nezaket kurallarına uyar.)
MATERYALLER : Şapka, oyuncak direksiyon, karton
SÖZCÜKLER : Motor, toplu taşıma, durak, trafik
KAVRAMLAR :
ÖĞRENME SÜRECİ

• Öğretmen, çocuklara başına gelenleri anlatmaya başlar.
“Sabah okula gelmek için evden çıktım. Arabaya bindim. Arabayı çalıştırdım (Arabayı çalıştırma sesi çıkarılır). Hareket ettim, yolda devam ederken araba birden durdu (Acaba neden durmuş olabilir? sorusu çocuklara yöneltilir). Arabayı tekrar çalıştırdım biraz daha gittim fakat arabanın motorundan değişik sesler geldiğini fark ettim. Tekrar bozulur diye düşünerek yolun kenarına park ettim. Okula gelmek için ne yapacağımı düşünmeye başladım (Nasıl gelebilirdim? sorusu yöneltilir). Yürüdüm ve otobüs durağını gördüm. Durakta üç tane otobüs vardı. Okula gideceğim otobüs hangisi acaba, diye düşünmeye başladım (Nasıl anlayabiliriz? sorusu sorulur. Amaç otobüsün üzerinde gideceği yeri yazan yazıyı hatırlatmaktır). Otobüse bindim boş olan koltuğa oturdum. O sırada bir telefon çaldı ve telefonu açan kişi yüksek sesle konuşmaya başladı (Sizce otobüste yüksek sesle konuşmak doğru mu? Neden?). Sonra birden bire bir çocuk ağlayarak "istiyorum işte!" diye bağırmaya başladı. (Neden ağlamaya başlamış olabilir, nasıl davranılması gerekiyordu?). Ben neler olduğunu anlamaya çalışırken ineceğim durağa geldiğimi fark ettim. Arka kapıya doğru yürüdüm ve düğmeye basarak bekledim. Otobüs durunca inerek okula geldim.”
                                                                                              E. Dönmezler

• “Sizce otobüste uyulması gereken kurallar nelerdir? Toplu taşıma araçlarında nasıl davranmamız gerekiyor? Otobüsün nereye gideceğini belirten yazılar nerede bulunur? Bu yazılar neden önemlidir? Hiç kimse okuma ve yazma bilmeseydi neler olurdu?” vb. sorular sorulur.
• Bahçeye çıkarak otobüsle yolculuk yapacakları söylenir. Otobüslerin nereye gideceklerini belirten yazılar çocukların söylediği duraklar doğrultusunda yazılır. Şoför olan çocukların başına durak isimleri yazan şapkalar takılır. Ellerine oyuncak direksiyon verilir.
• Bahçeye çıkılır. Üç tane çocuk şoför olur. Şoförler bahçede bulunan kaldırımlarda belirli mesafe boşluklarında kalkış saatlerini beklerler. Kalkış zamanı geldiğinde duraklara doğru hareket ederler (Kaldırımda biraz yürümeleri sonra inerek duraklardan yolcu almaları istenir). Belirlenen duraklarda çocuklar yolcu olarak bekler ve hangi otobüse binmesi gerekiyorsa üzerindeki yazıyı okuma taklidi yapar ve otobüsüne biner. Uyulması gereken kurallara göre hareket ederler. İsteyen çocuklar şoför görevini üstlenirler.

DEĞERLENDİRME

• Okula gelirken yürüyerek mi yoksa bir taşıtla mı geliyorsun?
• Hangi taşıtla geliyorsunuz?
• Toplu taşıma ne demektir?
• Başka hangi toplu taşıma araçları vardır?
• Hangi toplu taşıma aracı ile yolculuk yapmak istersiniz? Neden?
• Evinizin bulunduğu yerde durak var mı? O durağın adı nedir?

AİLE KATILIMI

• Ailelerin çocuklarıyla birlikte yolda gördükleri taşıtları sayma oyunu oynamaları istenebilir.

UYARLAMA

• Sınıfta otizm spektrum bozukluğu (OSB) olan bir çocuk varsa; Otobüs yolculuğu etkinliğinde, şoförün hemen arkasında durması ve onu takip ederek yürümesi gerektiği kısa, net kelimelerle anlatılabilir.

BELİRLİ GÜN VE HAFTALAR
Trafik ve İlk Yardım Haftası
ÖNERİLER

• Bu etkinlik tren, uçak gibi toplu taşıma araçlarına da uyarlanabilir.